RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Rancangan
Pengajaran Harian
Mata
pelajaran: Bahasa Malaysia
Kelas: Tahun 3
Jingga
Tarikh: 3 November
2011
Masa: 8:30 pagi
– 9:00 pagi ( 30 minit )
Bilangan
murid: 30 orang
Bidang
pelajaran: Murid
cemerlang
Objektif
pembelajaran:
Di akhir pembelajaran ini, murid dapat:
Di akhir pembelajaran ini, murid dapat:
A: Menguasai
isi kandungan pelajaran
a.
Membaca
dialog dengan menggunakan intonasi dan sebutan yang tepat dan jelas.
b.
Mengenal
pasti kata seru dalam petikan.
B: Membina
kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir
a.
Mengenal
pasti kata seru dalam ayat.
b.
Melengkapkan
ayat dengan kata seru yang sesuai.
C: Mengamalkan
sikap saintifik dan nilai murni
a.
Bekerjasama
dalam perbincangan kumpulan.
b.
Berusaha
menjadi murid cemerlang.
Konsep
/ prinsip / hokum / teori: Kata Seru ( Amboi , Eh , Oh , Wah , Syabas )
Bahan,peralatan dan
bahan sumber: buku teks , gambar , kad perkataan , kertas mahjong , marker pen , lembaran kerja
Pengetahuan
sedia ada : Murid pernah menggunakan kata seru dalam pertuturan harian.
Fasa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
Nota
|
Permulaan/
Mencungkil idea
(
5 minit )
|
(
Rujuk Lampiran 1 a)
Konsep/
Kandungan teks:
(
1 ) Tanda Seru ( ! ) diletakkan di hujung ayat seruan.
|
1)
Guru
menunjukkan
gambar
(
lampiran 1a ).
2)Bertanya
kepada murid perasaan-perasaan budak
di dalam gambar.
3)Membuat
kesimpulan:
Kata
seru ialah kata yang digunakan untuk menggambarkan perasaan seseorang seperti
marah, sedih, gembira, sakit, hairan, kagum, terkejut, dan sebagainya. Cara
penggunaan kata seru disesuaikan dengan intonasi pengucapan iaitu dengan nada
meninggi atau menurun. Dalam Bahasa Melayu, kata seru digunakan untuk
membentuk
ayat
seruan
(
mempunyai tanda seru ! ).
|
1)Murid
memerhati gambar.
2)Murid
menjawab soalan.
3)Murid
memberi maklum balas.
|
Strategi/Teknik:
Penyoalan
keseluruhan kelas menggunakan gambar.
BBM:
gambar
|
Menstruktur
(
10 minit )
|
(
Rujuk Lampiran 1b)
Konsep/
Kandungan teks:
(
1 ) kata seru di dalam dialog. Jawapan :
Wah dan Oh.
(
2 ) kata seru yang lain iaitu : Amboi , Eh dan Syabas.
(
Rujuk Lampiran 1c )
|
1)Guru
membahagikan kelas kepada 3 kumpulan untuk mamainkan watak dengan membaca dialog di Buku Teks Bahasa Melayu (
Muka Surat : 23 ) dengan sebutan dan intonasi yang tepat.
2)Guru
meminta murid mencari kata seru di dalam dialog.
Jawapan
: Wah dan Oh
3)Guru
memberi contoh kata seru yang lain seperti : Amboi , Eh , dan Syabas.
(
4 )Guru menunjukkan kad perkataan 5 kata seru ( Oh , Wah , Amboi , Eh dan
Syabas ) dan menerangkan penggunaan kata seru Oh , Wah , Amboi , Eh dan
Syabas.
|
1)Murid
memainkan watak dengan membaca dialog dengan sebutan dan intonasi yang tepat.
2)Murid
memberi respons.
|
Strategi
/ Teknik:
Membaca
BBM:
Buku
Teks
Nilai:
Bertanggungjawab,
Tekun
BBM:
kad
perkataan
|
Aplikasi
(
10 minit )
|
Tugasan
kumpulan :
Melengkapkan
ayat dengan kata seru yang sesuai.
Rujuk
: Lampiran 1d
|
1)Guru
membahagikan murid kepada 6 kumpulan.
2)Setiap
kumpulan dibekalkan kertas mahjong dan marker pen.
3)Guru
menunjukkan soalan.
4)Guru
berbincang jawapan dengan murid.
|
1)Murid
dibahagikan kepada 6 kumpulan.
2)Murid-murid
berbincang dan menjawab soalan di kertas mahjong.
3)Murid
mempamerkan jawapan.
|
Strategi
/ Teknik:
Aktiviti
dalam kumpulan, Perbincangan dalam kumpulan.
BBM:
kertas mahjong, marker pen
Nilai:
Bekerjasama
|
Refleksi
/ Penutup
(
5 minit )
|
(
Rujuk lampiran 1e )
|
1)Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid-murid.
2)Guru
memantau dan memberi panduan semasa murid menyiapkan lembaran kerja.
|
1)Murid
menyiapkan lembaran kerja secara individu.
|
Nilai:
Berdisiplin,
kerajinan
BBM:
lembaran kerja
|
No comments:
Post a Comment